impakt


__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________


__________________________________________________________________________________________

IMPAKT festival 2012
‘NO MORE WESTERN’
Academie galerie, Utrecht

In this installation, the ‘sound of the world’ is oppositioned to western technology. The tones of a singing bowl, an instrument from a culture in which music plays a big role in spiritual and religious education, is simulated by a Moog -a western synthesizer. Imitating sounds of ancestors is an important part of ‘world music’: it’s the way music procreates. Here, a typically ‘classic modern’ instrument takes on this role by copying the traditional sound.

__________________________________________________________________________________________


film and sound sketches

__________________________________________________________________________________________

IMPAKT:
website: http://impakt.nl/festival/2012/programme/no-more-westerns-programme/exhibitions-no-more-westerns-programme/hku/

IMPAKT blog:
Left of Baart’s work is a mysterious wooden chamber, that features two video screens set up on opposite sides of each other. One shows a Tibetan singing bowl, the other a Moog synthesizer, and both are connected to a loudspeaker. The Moog tries to imitate the sound of the bowl which, if successful, means that the sound waves neutralize each other and die out. Elise ‘t Hart and Nils Davidse explain to me that my initial interpretation of the piece being about modern technology suppressing ancient traditions was wrong, and that they didn’t have a political statement with their work. They were more interested in the way music has manifested itself around the world, in particular in relation to music theory, which is a decisively Western idea. Moog synths, they tell me, all sound the same, while singing bells are all unique.
by Max Urai

IMPAKT kunstbeeld:
website: http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/19684/bericht-uit-utrecht-impakt-festival.html

IMPAKT gonzocircus:
website: http://www.gonzocircus.com/recensie-exposities-impakt-festival/
De relatie tussen Oost en West staat ook centraal in de installatie van Elise ’t Hart & Nils Davidse. Twee schermen tegenover elkaar tonen enerzijds een klankschaal en anderzijds een Moog synthesizer. Onder de schermen staan twee speakers die het geluid van de klankschaal laten horen. Ondanks dat de beschrijving aangeeft dat de Moog het geluid namaakt heb je het gevoel dat de klankschaal bijdraagt aan de klank. Hierdoor oscilleert de klank de tussen Oost en West en reflecteert op het algehele thema van Impakt.
De tentoonstelling van de studenten is minstens zo spraakmakend als de tentoonstelling van de gevestigde kunstenaars. Hiermee passen de exposities bij het doorbreken van het beeld van het Westen als heersende orde waar Impakt op uit is. Niet alleen de gevestigde kunstenaars, maar ook de nieuwe garde maakt het verschil.
by Jan Nieuwenhuis

__________________________________________________________________________________________